J. Kochanowski Serce roście

Pieśń J. Kochanowskiego Pt.: „Serce Roście” napisana została po to, by uświadomić ludziom, że w życiu nie liczą się tylko rzeczy materialne (a co sie liczy w życiu)takie jak willa z basenem, Ferrari 599 GTB Firano bo owszem będą nas one cieszyły, ale po pierwsze szybko nam się znudzą, a po drugie cały czas będzie nas gnębić nieczyste sumienie. Żyjąc w grzechu lub poczuciu winy nie zauważamy piękna otaczającego nas świata. Czytając wiersz zadajemy sobie pytanie czy nie warto stać się lepszym i szczęśliwszym człowiekiem, którego cieszą najdrobniejsze szczegóły czy może warto dalej trwać w grzechu i monotonnie powtarzać każdy szary dzień?

Pieśń ma siedem zwrotek, którym można nadać tytuły, np.:

I „Ostra Zima”
Jan Kochanowski opisuje tutaj srogą zimę. Gdzie wszystkie rzeki pokrywa gruby lód, a na drzewach nie widnieje żaden liść.

II „Przedwiośnie”
Autor pisze o tym jak przyroda powoli budzi się do życia po stopnieniu ostatnich lodów.

III „Wiosna”
Nadeszła wiosna, dzięki której cały świat ogarnia niezwykła radość.

IV „Człowiek o czystym sumieniu”
Kochanowski mówi, że gdy człowiek ma czyste sumienie nie trzeba go jakoś szczególnie uszczęśliwiać ponieważ jemu radość sprawiają nawet drobne rzeczy.

V „ Radość człowieka prawego”
Nadal mówi o człowieku prawym, któremu nie potrzebne są zabawy, ani nawet smaczne jedzenie. On mimo to nadal będzie szczęśliwy.

VI „ Życie człowieka, który ma wyrzuty sumienia”
Pisze tu o człowieku grzesznym, którego dręczy niepokój. Nie cieszą go wtedy żadne pieśni i głosy ani nawet wytworne jedzenie. Wszystko jest mu obojętne.

VII „ Prośba do radości”
Kochanowski na koniec prosi radość by nie gardziła jego skromnym domem i by zawsze z nim była.

Wiersz dzieli się oprócz tego na dwie części. Kryterium podziału stanowi temat oraz plastyczność opisu. W pierwszej części (I-III) zawarty jest obraz poetycki. Natomiast drugą cześć każdy interpretuje inaczej (jak?).
Kto jest podmiotem lirycznym, kto adresatem? Jaśniej napisz o "bohaterach" wiersza